Viktigt Meddelande Krogtäppan  2-88

Krogtäppans kallvattenledning kommer att stängas av

Datum: 31 Maj 2018
Kl: 10.30 ( OBS !det kan bli flera avstängningar under dagen)

Avstägningen för leverans av kallvatten, varmvatten, dricksvatten, vattenkranar, dusch, bad, spolning av toaletter, disk och tvättmaskin.

Det trasiga röret nere i rörkulverten skall bytas ut.

Idag 30 maj har det gjorts en provisorisk reparation under tiden vi väntar på nya rördelar (T-koppling, skarv och plastslang).

Vi kommer självklart att försöka reparera skadan så snabbt som möjligt !

Vi tror att reparationen kommer att blir klar under eftermiddagen eller under kvällen om allt går som det ska och att alla rördelar kommer som har utlovats av rörgrossisten.

Prova gärna om det finns kallvatten i husets vattenkranar, finns det så går det bra att använda vattnet.

Styrelsen rekommenderar att ni idag 30 maj… !

fyller hinkar, vattendunkar, tillbringare, flaskor med vatten så att det finns vatten hemma i morgon.

Styrelsen ser till att det från kl. 12.00 finns en slang med kallvatten tillgänglig i undercentral 1
(uc 1) Krogtäppan 80 A.

Löpande information kommer att läggas upp när det finns information att lämna ut på Krogtäppans nyhetsblogg på adressen:

krogtappan.wordpress.com

Det går också bra att hitta nyhetsbloggen via krogtäppans hemsida www.krogtäppan.se

Styrelsen

Kallvatten stängs av för Krogtäppan 2-88 Kl.11.00

Vatten stängs av
Idag kl. 11.00 för att läckande vatten ska rinna undan.

För er som kan, fyll upp kärl med vatten till att dricka, matlagning och för spolning av toaletter innan kl.11.00.

Kl. 11.00försöker vi bemanna undercentral 1 (vid styrelserummet )
Det kommer att finnas kallvatten där. Efter genomgång av rörsystemet visade det sig att det är färre hus än vi har informerat som berörs.

Det kommer en torrsug lastbil idag vid kl. 12.00 som kommer att suga upp schaktmsssor och en vvs reparatör som direkt ska försöka reparera det skadade röret

Vi uppdaterar informationen när vi vet mer.

Styrelsen

Krogtäppans samfällighet

Viktigt Meddelande Krogtäppan 2-114 och 1-91 29 maj 2018

Det är ett läckage som idag hittades på Krogtäppans kallvattenledning som gör att vattnet plötsligt kan behöva stängas av på Krogtäppan.

Detta för att kunna gräva sig ner och reparera en allvarlig vattenläcka på kallvattnet som finns nere i rörkulverten.

Tyvärr är det svårt att planera en tid och dag eftersom det är snabbast möjligt som gäller för att säkra vattenleveransen till fastigheterna på Krogtäppan.

Stopp i leveranser gäller dricksvatten i vattenkranar, dusch, bad, spolning av toaletter, disk och tvättmaskin.

Att vatten plötsligt tar slut i vattenkranen kan ha två orsaker, antingen att grävmaskinisten eller reparatören stänger av vattnet för att kunna gräva eller reparera eller så har vattenledningen helt gått sönder. Vi kommer självklart att försöka reparera
skadan så snabbt som möjligt.

Styrelsen rekommenderar att ni idag 30 maj… ! fyller hinkar, vattendunkar, tillbringare, flaskor med vatten så att det finns vatten hemma.

Styrelsen håller på att planerara så att vatten kan hämtas i någon av värmecentralerna ifall det behövs, förmodligen i undercentral 2 (bredvid Krogtäppan 204).

Finns det frivilliga som kan hjälpa till att turas om att bemanna undercentralen för att leverera vatten till de som behöver hämta vatten ?

Mejla och erbjud din hjälp till: styrelsen@ krogtappan.se Det går också bra att erbjuda sin hjälp på Facebook : Vi som bor på krogtäppan

Löpande information kommer att läggas upp när det finns information att lämna ut på Krogtäppans nyhetsblogg på adressen: krogtappan.wordpress.com

Det går också bra att hitta nyhetsbloggen via krogtäppans hemsida www.krogtäppan.se

Styrelsen

Polisens nyhetsbrev grannsamverkan för april 2018

Här kommer Polisens nyhetsbrev avseende grannsamverkan för April månad.

När polisen griper gärningspersoner så är det nästa alltid på grund av att vakna grannar ringer i tid när man ser något misstänkt . Ni gör skillnad!

Ni är välkomna att höra av er till Polisen om det är något ni undrar över och det bästa sättet är genom deras Grannsamverkans mailbox som de tre kommunpoliserna har tillgång till och kollar av varje dag.

grannsamverkan-haninge.stockholm@polisen.se

Tveka aldrig att ringa 112 om ni misstänker ett förestående eller pågående brott.

Tips till polisen ring 11414 eller gå in följande länk till polisen.se https://polisen.se/kontakt/kontaktformular-region-stockholm/

Grannsamverkan Haninge Nyhetsbrev APRIL 2018

Stämmobeslut: öppen fiber dras in enskilt av de som vill – inte via samfällighetsföreningen.

Vid höstens informationsmöte bildade de fastighetsägare som var intresserade av att enskilt dra in öppen fiber en arbetsgrupp för frågan. Arbetsgruppen har arbetat för dessa fastighetsägares intresse. Gruppen har inte haft något uppdrag från samfällighetsföreningen.

Med anledning av att arbetsgruppen bjudit in till möte den 24 maj kl 19.00 i Kvarnbäcksskolan verkar det råda oklarheter kring vad stämman fattat för beslut. Här kommer därför information om det:

Stämman har redan fattat beslut som innebär att samfälligheten INTE ska dra in Öppen Fiber.

Stämman har godkänt styrelsen inriktning: ”Det är bra att en arbetsgrupp av fastighetsägare nu jobbar för att lösa frågan om öppen fiber så att fastigheter som vill ha fiber kan teckna enskilda avtal och fastigheter som inte vill ha fiber slipper det och kostnaden för det. För att bidra till att öppen fiber ska kunna dras in till intresserade fastighetsägare anser styrelsen att samfällighetsföreningen bör medverka till tecknande av markavtal med aktuell nätägare. Bakgrunden till inriktning är den principiella hållningen att det som kan skötas av fastighetsägaren också ska göra det, utan samfällighetsföreningens inblandning. Eftersom gällande lagstiftning ger enskilda fastighetsägare rätt att enskilt dra in fiber är det också så frågan bör hanteras.”

Mer går att läsa här: https://krogtappan.files.wordpress.com/2018/03/occ88ppen-fiber.pdf

Stämman har också fattat beslut som innebär att GA8 (kabel-TV-samfälligheten) INTE ska utökas med uppgift att ansvara för Öppen Fiber utan ha som ändamål att framöver, utöver kabel-Tv ska man kunna tillhandahålla bredbandsmöjligheter via kabel-tv-nätet. (alltså inte via fiber) Alltså finns inget anläggningsbeslut som ger samfälligheten rätt/möjlighet att gräva ner egen Öppen Fiber.

Mer gär att läsa här:

https://krogtappan.files.wordpress.com/2018/03/kabel-tv-samfacc88lligheten.pdf

Frågan om att samfällighetsföreningen i egen regi skulle gräva ner fiber och tvinga fastigheter som inte vill ha öppen fiber är alltså inte aktuellt.

Frågor om samfällighetsräkningen? Hör av dig så reder vi ut frågetecknen.

Vi förstår att det finns en del frågor och funderingar i och med att samfällighetsföreningen (efter stämmobeslut) bytt modell för preliminär debitering av värme och vatten. För en del hus blir det av olika anledningar ökningar. Har du funderingar om din räkning och värme/vattenkostnader? Mejls på styrelsen@krogtappan.se så hör vi av oss så vi tillsammans kan gå igenom ditt hus/räkning och reda ut frågetecknen. Fortsatt trevlig helg.

Tack för städningen! Sopa gärna en extragång vid trafikguppen!

Tack till alla som varit med och snyggat till Krogtäppan inför vår och sommar!

Imorgon kommer sopmaskinen. Hjälp gärna till och sopa bort grus runt trafikguppen en extra gång. Där kommer inte sopmaskinen åt.

Grushögarna vid bl a vändplanerna kommer styrelsen på något sätt se till att de kommer bort.

Städdag på lördag 5/5 kl 10.00

På lördag är det dax för vårstädning.

Nu hjälps vi alla åt att göra området fint och välkomnande.

I början av nästa vecka kommer gatorna att sopas lite mer noga, så se till att sopa ut grus som ligger utmed kanterna så mycket som möjligt. Sprid ut gruset! Inga högar – det klarar inte sopmaskinen. Se också till att inte buskar sticker ut över väg och gångbanor som ska sopas.

Den jordhög som ligger längst upp på Krogtäppan är främst till för lekplatsen L15, men räcker också om det finns skador på våra gemensamma gräsmattor efter vintern. Det går bra att hämta där i samband med städdagen.

Vi vill också påminna om att containerns är avsedda för trädgårdsavfall inget annat. Sopsäckarna ska alltså tömmas och inte slängas där.

Ha en trevlig städdag tillsammans med dina grannar önskar Styrelsen genom Gitta & Thus, styrelsens Mark-ansvariga.

PS. Det är vår första städdag som nya i styrelsen med ansvar för markfrågor så vi ber om överseende med ev missar. DS

Bygg- och fixarplaner i vår? Läs på här innan.

När våren och solen kommer börjar många av oss fundera över diverse utomhusprojekt. Styrelsen får en hel del frågor om vilka regler som gäller för t ex bygglov, trädfällning, djurhållning, samfällighetens mark mm. I det här inlägget har vi samlat lite användbara länkar och information som kan vara bra att känna till.  Vår förhoppning är att vi alla ska hjälpas åt och se till att vi håller oss till det som gäller så vi undviker trista situationer och dålig stämning i området.

Bygglovfria åtgärder
Här har vi samlat några länkar som beskriver vad du kan göra utan bygglov, t ex staket, murar, plank, uteplatser, altaner osv. Som huvudregel gäller oftast att du behöver ha grannars medgivande för att få göra en bygglovfri åtgärd. Om du inte kommer överens med dina grannar behöver du normalt sett söka bygglov.

http://haninge.se/bygga-bo-och-miljo/bygga-nytt-andra-eller-riva/fragor-och-svar/
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/staket-murar-och-plank/
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov–byggande/lov–anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/
http://www.boverket.se//sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/

Komplementbyggnader, förråd, container
En komplementbyggnad får bara uppföras bygglovfritt om det på fastigheten finns ett en- eller tvåbostadshus. Enligt Boverket räknas även t ex en container, som ställs upp mer stadigvarande för t ex förrådsändamål, som byggnad och måste då uppfylla bygglovreglerna för komplementbyggnader. En komplementbyggnad på den egna fastigheten får placeras närmare gränsen än 4,5 meter endast om berörda grannar ger sitt medgivande. Om en komplementbyggnad placeras närmare gräns mot väg, gata eller annan allmän plats än 4,5 meter krävs bygglov i och med att det då inte är möjligt att få ett grannmedgivande. På samfällighetens fastighet finns inte en- eller tvåbostadshus och därmed är det heller inte möjligt att uppföra en bygglovfri komplementbyggnad på samfällighetens mark. Alltså skulle då bygglov krävas. Enligt styrelsen uppfattning står det inte i överensstämmelse med anläggningsbeslutet att medge bygglovpliktiga åtgärder på samfälld mark. Det betyder att det inte är tillåtet att uppföra komplementbyggnader på samfälld mark.

https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/friggebod/

Uppställning av husvagn, båt eller husbil
Enligt plan- och bygglagen får man i omedelbar närhet av ett en- eller tvåbostadshus uppställa husvagn, husbil eller båt utan bygglov. Uppställningen får bara uppföras på en tomt där det redan finns ett en- eller tvåbostadshus. Om man placerar båt, husvagn eller husbil på den egna tomten, närmare gränsen än 4,5 meter, krävs berörda grannars medgivande för att det ska få ske utan bygglov. Om placeringen sker närmare gräns mot väg, gata eller annan allmän plats än 4,5 meter krävs dock bygglov i och med att det då inte är möjligt att få ett grannmedgivande. På samfällighetens fastighet finns inte en- eller tvåbostadshus och därmed är det heller inte möjligt att göra en bygglovfri uppställning på samfällighetens mark. Alltså skulle då bygglov krävas. Enligt styrelsen uppfattning står det inte i överensstämmelse med anläggningsbeslutet att medge bygglovpliktiga åtgärder på samfälld mark. Det betyder att det inte är tillåtet att ställa upp husvagn, båt eller husbil på samfälld mark.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov–byggande/lov–anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/

Preskriptionstid för ”svartbyggen”
Preskriptionstiden för olovligt byggande är tio år. Detta innebär att byggnadsnämnden inte får besluta om ett föreläggande för att något är byggt utan bygglov, om det har förflutit mer än tio år sedan det olovliga byggandet skett. Detta framgår av plan- och bygglagen. Det kan alltså betyda att det finns byggnader och installationer på samfälld mark där preskription inträffat. I de fallen vidtar samfällighetens styrelse inga åtgärder.

Regler för djurhållning
Styrelsen medger inte att man uppföra anordningar för djurhållning på samfällighetens mark eftersom det kan anses strida mot anläggningsbeslutet. Om man vill uppföra en djurhållningsanläggning på den egna tomten är en viktig regel att avståndet mellan djurhållningsanläggning och grannfastigheten måste vara minst 4,5 meter.
http://www.smohf.se/amnesomraden/djur-lantbruk/sallskapsdjur/

Trädfällning
När stammen överstiger 10 centimeter i diameter räknas det vanligen som träd. Om man fäller träd på någon annans mark, t ex på samfällighetens mark, kan brottsrubriceringen bli grov skadegörelse. Man kan också bli skadeståndsskyldig. Den fastighetsägare som önskar få träd fällda ansvarar för att komma överens med berörda grannar, t ex på vår- eller höststädningen, och till styrelsen lämna in en förfrågan om fällning som grannarna godkänt. Efter det bedömer styrelsens markansvariga om trädfällning ska ske och när det kan ske i förhållande till samfällighetens budget för skogsvård och skogsvårdsplanen. Om trädfällning medges av styrelsen men fastighetsägaren vill ha snabbare fällning än vad budgeten/skogsvårdsplanen medger kan fastighetsägaren avtala med samfälligheten att själv stå för kostnaden för trädfällningen. Fällning ska alltid beställas av samfälligheten och utföras av entreprenör samfälligheten anlitar för skogsvårdsfrågor. Om en fastighetsägare vill röja sly och dylikt är det tillåtet och man kan alltid kontakta styrelsens mark-ansvariga för att komma överens om det.
http://www.viivilla.se/tradgard/tradgardsdesign/falla-eller-inte-falla/?p=1
http://lawline.se/answers/16837

Trafikfarliga träd, buskar och häckar
Som fastighetsägare är man enligt lag skyldig att se till att grenar och kvistar inte hänger ut över gatu- och parkmark och blir trafikfarliga. Man är också skyldig att se till att t ex häckar inte skymmer sikten och blir trafikfarliga. Enligt Haninge kommuns rekommendationer ska en häck vara högst 80 cm i anslutning till en utfart. Sammfälligheten är ansvarig väghållare och måste därför agera om någon fastighetsägares växtlighet innebär en trafiksäkerhetsfara. Du kan läsa mer om rekommendationerna här: http://haninge.se/globalassets/trafik-och-resor/trafik-och-gator/klipp-hacken_2014.pdf

Egen tomt – eget ansvar. Samfälld mark – samfällighetens ansvar
Styrelsen respekterar fullt ut att en fastighetsägare vill råda över användningen av sin egen fastighet/tomt. Det är inte en uppgift för samfälligheten att lägga sig i eller övervaka hur du som fastighetsägare använder din tomt och hur du efterlever bygglovregler osv. Det ansvarar du själv för. Styrelsen har också stor förståelse för att man vill bidra till trivsel i området genom att sköta/använda delar av den samfällda marken i direkt anslutning till den egna fastigheten/tomten. Det har styrelsen inget emot. Vi vill ha ett vackert område där alla trivs och tycker att det är bra att man hjälps åt att sköta den gemensamma marken. Normalt sett är det därför inga problem att även på samfälld mark, i direkt anslutning till den egna fastigheten/tomten, göra bygglovfria åtgärder (om man uppfyller kraven för det) som också följer eventuellt andra regler för t ex säkerhet. Detta under förutsättning att man är överens med sina grannar, att syftet med den samfällde marken inte ändras och att samfälligheten inte hindras i sin förvaltning av marken. Ett sätt att säkerställa att samfälld mark kan återställas/användas som tänkt vid behov är att man inte gör annat än tillfälliga installationer som enkelt kan tas bort utan att skada samfälld mark. Det är också viktigt att det bara är ett begränsat område, i direkt anslutning till den egna tomten, som tas i anspråk, att kvarvarande område är så pass stort att det inte begränsar det avsedda användningssättet och att användningen sker på ett sätt som inte stör andra. Har man t ex ett gavelhus är det viktigt att se till att grannar med hus i mitten har möjlighet att på ett enkelt sätt nå sin tomt från utsidan.

För samfälligheten som fastighetsägare och därmed för styrelsen som ställföreträdare blir det problem när byggnader och andra installationer som kräver bygglov uppförs på samfällighetens mark. Samfälligheten har i enlighet med lagen om förvaltning av samfällighetsföreningar skyldighet att se till att den samfällda marken används på det sätt som anläggningsbeslutet anger. Samfälligheten som juridisk person är också skyldiga att agera och ta ansvar som fastighetsägare och se till att detaljplanen och de regler, t ex bygglovregler mm, som finns efterlevs på samfällighetens mark. Av det följer, oavsett personliga åsikter, att samfälligheten via dess styrelse har ansvar att vidta åtgärder när någon använder samfälld mark på något sätt som strider mot gällande lagar och regler. Enligt styrelsen uppfattning står det inte i överensstämmelse med anläggningsbeslutet att medge bygglovpliktiga åtgärder på samfälld mark. Det betyder i så fall att man inte får göra något på samfälld mark som kräver bygglov.

Styrelsen har beslutat att börja tillämpa en mer strikt hållning fr o m ingången av pågående räkenskapsår. Det betyder att vi inriktar oss på byggnationer och installationer som tillkommit/tillkommer från och med 1 januari 2017. Vi hoppas att alla ser det som självklart att inte ”bygga svart” på samfällighetens mark eller använda den för installationer som inte följer gällande regler.

Styrelsens ansvarsområden

IMG_9971Nu är det klart vem i styrelsen som ansvarar för vad:

Ordförande:
Niclas Lindberg

Kassör:
Per-Ivar Wiklund

Sekreterare & grannsamverkan:
Åsa Gustafsson

VVS:
Jonas Lind

Trafik & byggnader:
Conny Grundström

El/Tele/Kabel-TV:
Roger Svensson

Mark: 
Birgitta Schramm
Thus Marijanandarajah

Styrelsen kontaktar du via mejl på styrelsen@krogtappan.se

Här kan du läsa mer om Vem som gör vad