Att bo och vara medlem i Krogtäppans samfällightsförening

Här får du information om samfällighetsföreningen och vad det innebär att ingå i den.  

Du kan läsa mer om föreningen och följa de senaste nyheterna här på vår hemsida www.krogtappan.se 

Din fastighet ingår automatiskt och obligatoriskt i Krogtäppans samfällighetsförening och som ägare av den ingår du i föreningen.  
Utanför din tomtgräns, och under marken på din tomt (vatten och avloppsrör) finns det som vi utnyttjar och vårdar gemensamt, enligt det anläggningsbeslut som finns för området. Det är tillexempel gator, parkeringsplatser, lekplatser, undercentraler, värmeanläggningar, vägar och parkmark.  För drift och underhåll av detta svarar samfällighetsföreningen, som din fastighet är en del av.  Ditt eget hus och tomt är din egendom och du bestämmer själv hur du vill ha det där med beaktande av byggnadslagen mm.



Vad är Krogtäppans samfällighetsförening?
 

Krogtäppans samfällighetsförening bildades i samband med att området byggdes. När kommunen planerade att det inom Krogtäppan skulle finnas gemensamhetsanläggningar fastställde Lantmäteriet i ett anläggningsbeslut vilka fastigheter som ska ingå i samfälligheten/samfällighetsföreningen. ”Medlemskapet” hänger ihop med ägandet av fastigheten. Du som äger en fastighet på Krogtäppan ingår alltså automatiskt och obligatoriskt i Krogtäppans samfällighetsförening.  

Samfällighetsföreningen sköter de tre samfälligheter/gemensamhetsanläggningar som finns.

Gemensamhetsanläggning GA 6 – ”Stora samfälligheten”:

I anläggningsbeslutet finns ansvarar för leverans av fjärrvärme, varm- och kallvatten samt ledningar för vatten, avlopp och dränering (fastighetsägaren ansvarar själv för värmecentraler, VVS, ventilation, element osv i husen.), skötsel av parkmark, gemensamma grönytor (all mark som inte är enskild tomt), lekplatser, undercentraler (2st), gatubelysning, gator/vägar, parkeringsytor, trafikfrågor, gångvägar, snöröjning mm. Medlemmar i den s k ”stora samfälligheten” är områdets samtliga 239 fastigheter.  

Gemensamhetsanläggning GA7 – ”Garagesamfälligheten”: 

Garagelängorna. Medlemmar i denna så kallade garagesamfällighet är de 92 fastigheter som har garage i länga. 

Gemensamhetsanläggning GA8 – ”Kabel-tv- och bredbandssamfälligheten”: 

Kabel-tv inklusive bredband via kabel-tv nätet (Coax) . Medlemmar är områdets samtliga 239 fastigheter.



Detaljplanen 
 

Utöver anläggningsbesluten är detaljplanen ”Jordbro 16” med planbeskrivning och planbestämmelser grundläggande dokument med regler för hur samfällighetsföreningens områden får bebyggas, användas och skötas. Som enskild fastighetsägare är du också ansvarig för att följa detaljplanen och dess bestämmelser när det gäller din egen fastighet. 



Samfällighetens hemsida
 

På samfällighetens hemsida hittar du aktuell information om vår samfällighet. Här delar styrelsen information och nyheter.  Under rubriken ”Kontakt” finns Frågor & Svar, hittar du inte svaret på din fråga är du alltid välkommen att mejla till styrelsen. 

För att inte missa någon viktigt information registrerar du din mejladress på hemsidan, du kommer sen att få ett mail så fort en nyhet läggs upp på hemsidan. 

För att ta del av protokoll från årsstämman måste du logga in på ”Min sida”. Kontakta styrelsen via mejl så får du inloggningsuppgifter, styrelsen@krogtappan.se



Din insats som medlem i samfällighetsföreningen
 

Delta på årsstämman:

Som medlem är din viktigaste rättighet att få vara med på föreningens årsstämma, som ska hållas innan mars månads utgång. På årsstämman beslutar medlemmarna om budget för drift, reparationer/underhåll, avgifter för kommande år samt väljer styrelse. Till stämman kan du skriva en motion. Motionen måste du ha mejlat till styrelsen innan januari månads utgång. Du kan läsa mer om vad som gäller för årsstämman i våra stadgar 

Städdagar tillsammans med grannarna på gatan:

Tillsammans har vi varje år två gemensamma städdagar i området. Normalt infaller städdagarna på en lördag i slutet av april/början av maj och i slutet av oktober. I budgeten avsätts årligen ett visst belopp per fastighet, som kan disponeras av dig och dina grannar i ditt ”städområde” för att göra något trevligt tillsammans efter städdagens slut. Korvgrillning, fika eller kanske en gemensam fest på kvällen brukar vara ett uppskattat inslag på städdagarna. På hemsidan under längor/längombud hittar du information om hur städområdena är indelade och vem som är längombud för året. 

Med jämna mellanrum blir du ”längombud” för ditt städområde 

Föreningen omfattar 239 fastigheter och för att kunna hantera vår- och höststädningen har vi delat upp området i mindre enheter så kallade ”längor”. För varje länga utses en person i husnummerordning som ombud. Uppgiften cirkulerar och byte sker efter årsmötet. Längombuden kallas till ett förberedande möte inför vår- respektive höststädningen. Då redovisas om det är något speciellt som behöver göras inom respektive städområde/länga. Längombudet ansvarar också för att längan sköter sitt städområde under resten av året. Det är också längombudet som ansvarar för trivselaktiviteten för grannarna i städområdet efter städdagarna.  

Löpande skötsel av grönområden:

Marksträngar mellan din enskilda fastighet och gata sköts av dig som äger fastigheten, t.ex. genom gräsklippning och ogräs-rensning. Ditt längombud gör också turordningslistor över hur du och dina grannar under säsongen ska hjälpas åt att sköta gräsklippning av gräsytorna som tillhör ert städområde samt för ogräsrensning/skötsel av ert områdes lekplatser och planteringar. Inom området finns två undercentraler. I anslutning till vardera undercentral finns förråd, där redskap finns för skötsel och underhåll av samfällighetens anläggningar. 

Beskära dina buskar/träd så de inte blir trafikfarliga:

Som fastighetsägare är man enligt lag skyldig att se till att grenar och kvistar inte hänger ut övergatu- och parkmark och blir trafikfarliga. Man är också skyldig att se till att t ex häckar inte skymmer sikten och blir trafikfarliga.  

Ta ett uppdrag i styrelsen:

Föreningens arbete leds av en styrelse som består av boende i området som på sin fritid ställer upp och arbetar för föreningen och alla oss som bor här. Inom styrelsen finns ordförande, ekonomiansvarig, sekreterare, ansvariga för VVS, mark, trafik, byggnader, gatubelysning/el, kabel-tv/bredband. Valberedningen söker löpande efter medlemmar som är beredda att göra en insats i styrelsen. För uppdraget får styrelseledamöterna ett arvode som bestäms av årsstämman. 



Samfällighetsföreningens arbete och ansvar
 

Föreningen förvaltas av en styrelse som väljs av stämman. I anslutning till undercentral 1 (Krogtäppan 80A) finns en lokal, som används av styrelsen för förvaring och arkivering av föreningens handlingar samt som möteslokal för styrelsen. Kontakta styrelsen om du upptäcker brister och fel på samfällighetens anläggningar. Uppgifter om vem som ansvarar för olika anläggningar och verksamheter hittar du på hemsidan.  

Föreningen ansvarar för leverans av fjärrvärme, varm- och kallvatten  

Samfällighetsföreningen sköter de anläggningar som gör att du får leverans av fjärrvärme, varm- och kallvatten. Vattenfall levererar hetvatten till 2 st. undercentraler i området. I varje undercentral finns en värmeväxlare som matas med hetvatten från värmeverket. Hetvattnet förs över i växlaren isamfällighetsföreningens nät, som passerar genom de enskilda fastigheterna. I fastigheten används varmvatten dels till uppvärmning av husen (via radiatorer) dels till uppvärmning av varmvatten.  

Kallvatten distribueras från kommunen till undercentralerna. Därifrån leds vattnet i samfällighetens rör-nät till varje fastighet. Huvudavstängningsventiler och mätare som finns i ditt förråd eller garage, tillhör samfälligheten och föreningen behöver vid behov tillträde till ditt hus för att kontrollera och kunna underhålla ventiler och mätare. 
Avstängningsventiler finns utanför vissa husgavlar. För att man säkert skall kunna hitta ventilerna finns på många hus skyltar som visar avstånd och läge till ventilerna. Skyltarna får inte tas bort. 

Träd/mark utanför tomtgräns tillhör samfällighetsföreningen  

Gräsmattor, planteringar, träd och grönområden utanför tomtgränserna tillhör samfällighetsföreningen. Om du är osäker på vad som är din- respektive samfälld mark kan du kolla det genom att logga in på Min Fastighet på lantmäteriets hemsida.  
Det finns både lagar och regler för hur marken ska förvaltas och användas. Styrelsen har tagit fram riktlinjer för hur samfällighetsföreningen hanterar och tar ställning till önskemål om trädfällning. Styrelsen har också tagit fram ett särskilt material som handlar om vad du får och inte får göra på samfällighetens mark. Materialet beskriver bygglovregler, djurhållningsregler och annat som kan ha betydelse för markanvändning inom Krogtäppan. Om du har önskemål om trädfällning eller vill göra åtgärder på samfällighetsföreningens mark behöver du uppdatera dig så att du har senaste versionerna av riktlinjerna. Du kan få dem genom att mejla till styrelsen.  

Föreningen ansvarar för lekplatserna 

Inom området finns ett antal både större och mindre lekplatser som samfällighetsföreningen har ansvar för. Det genomförs regelbundet besiktningar av lekplatserna för att se till att de uppfyller de myndighets- och säkerhetskrav som finns. Lekplatserna har upprustas i tur och ordning, och en del mindre lekplatser har tillsvidare lagts i träda.  

Föreningen ansvarar för Kabel-tv nätet inklusive bredband  

Ett nät för kabel-tv, bredband och bredbandstelefoni finns till varje fastighet via kabel-tv-nätet (tre hål i väggen) Via samfälligheten har vi ett avtal om tv-kanaler och bredband via Tele2 som betalas via samfällighetsavgiften. Det är också möjligt att beställa till bredbandstelefoni, fler tv-kanaler eller högre hastighet direkt via Tele2 som ett tillägg du själv betalar. 
Läs mer på hemsidan om vilka tv-kanaler och bredbandshastighet som ingår i vårt avtal. 

Föreningen sköter gatubelysningen  

Till samfälligheten hör bl.a. gatubelysning vid infarterna, parklampor vid gångvägarna och armaturer på och i anslutning till garagen. Om du uppmärksammar att någon lampa slocknat, fel anmäl det genom mejl till styrelsen. Belysningen utmed infartsvägen ägs och sköts av Haninge Kommun och fel anmäls direkt till kommunen. 

Föreningen sköter garageplaner, infarts- och gångvägar samt områdets trafik-  
och parkeringsregler 

I områdets detaljplanebestämmelser finns trafikbestämmelser angivna. Utöver det har samfällighetsföreningens årsstämma fastställt övriga trafik- och parkeringsregler. Mer information om parkeringsregler finn på hemsidan under Gällande trafik- och parkeringsregler 

För att föreningens vägar inte ska vara trafikfarliga följer styrelsen upp att enskilda fastighetsägare håller sig till de lagar och skyldigheter. Som fastighetsägare har ni skyldighet att se till att grenar och kvistar inte hänger ut över gatu- och parkmark och blir trafikfarliga. 

Snöröjning 

Under vinterperioden utförs snöröjning samt halkbekämpning av vår gator och vägar inom området, av utsedd entreprenör. Efter vintern sker sandupptagning, oftast i samband med vårstädningen. 



Avgifter och kostnader 
 

Alla medlemmar i Krogtäppans samfällighetsförening är skyldiga att betala en samfällighetsavgift som ska täcka de gemensamma kostnaderna för skötsel och underhåll av det som föreningen ansvarar för. Vad varje fastighet i samfällighetsföreningen skall betala framgår av den debiteringslängd som styrelsen tar fram och stämman fastställer för varje år. För att fastställa debiteringslängden gör styrelsen en budget där föreningens alla förväntade kostnader räknas fram. Budgeten fastställs vid årsstämman.  

Avgiften kommer på samma faktura som fastighetens löpande kostnader för vatten och värme. På årsstämman beslutas avgiftens storlek och hur avgiften ska fördelas över året.  

Om betalningen uteblir skickas en påminnelse. Om betalning uteblir trots påminnelse kan ärendet skickas till inkasso/Kronofogdemyndigheten för indrivning. 

Ägarbyte 

Samfälligheten har inget att göra hur man fördelar fakturan mellan köpare och säljare vid ett ägarbyte. Säljare och köpare skall själva komma överens och reglera fördelning av kostnaderna. Detta regleras vanligtvis i köpeavtalet, kolla med mäklaren så det står klart och tydligt hur det ska regleras. Ett tips är att ni läser av mätarna vid övertagande. 

Fakturan för den faktiska förbrukningen av värme och vatten kommer kvartalsvis, och gäller den förbrukning som skett senast föregående kvartal (tillexempel förbrukning 1 januari-31 mars kommer under april). Samfällighetsavgiften är för närvarande inte jämt fördelad över året utan enligt det beslut som tagits på senaste årsstämman.  
Betalningsansvarig är alltid den som står som ägare för fastigheten när vi skickar ut fakturan, även om förbrukningen skett innan övertagandet. 

Värme- och vattenkostnader 

Varje fastighet faktureras för den faktiska förbrukningen och detta sker fyra (4) gånger per år.   

Belysningskostnader 

Varje fastighetsägare debiteras lika mycket för gemensam gatubelysning.  

Tv- och bredbandskostnader 

Alla fastigheter har tillgång till tv-grundutbudet samt bredband via tv-uttaget och betalar för underhåll och service av anläggningen med lika stor avgift årligen, enligt det avtal vi har med leverantören av tv och bredband. 

Driftskostnader 

I driftskostnader ingår övriga kostnader, som samfällighetsföreningen har löpande under året. Snöröjning, markskötsel, kostnader vid vår- och höststädningen, administrativa kostnader, serviceavgift till Villaägarna, styrelse- och revisorsarvoden är exempel på sådana kostnader. 

Underhållskostnader 

Enligt lag är alla samfällighetsföreningar skyldiga att upprätta en underhållsplan och att avsätta medel till en underhållsfond. Fonden utnyttjas vid behov för att täcka de underhållskostnader som uppstår eller är planerade. Underhållsplanen uppdateras årligen, varför behovet av avsättning varierar mellan åren. Exempel på underhållskostnader är lekplatsupprustningar, asfaltsarbeten, trädvård, panelbyte och takåtgärder på undercentraler, underhåll på värme- och vattenledningar osv. 



Har du garage i länga?

Till Krogtäppans samfällighet hör 92 garageplatser i längor. Alla fastigheter, som har garage i länga (dvs inte har eget garage vid huset), ingår i garagesamfälligheten (GA7). Garageplatserna är en del av gemensamhetsanläggningen och är alltså inte privat egendom. Varje fastighet som är medlem i garagesamfälligheten (GA7) disponerar en plats i garage. Kostnaderna för drift och underhåll på garagelängorna fördelas mellan dessa fastighetsägare. Styrelsen gör årligen en budget och uttaxeringsförslag för garagesamfälligheten samt en separat årsredovisning för garagesamfälligheten, som presenteras i den totala årsredovisningen. 

Regler för de gemensamma garagen:

Eftersom garagen i länga är gemensamma har samfällighetsföreningen bestämt vad som gäller för användningen av garagen. Det finns även lagar och regler som måste följas för t ex brandsäkerhet. 

  • Utrymmet i garagen är beräknat så att någon form av mellanväggar inte får sättas upp. Andra anordningar i och på garagen, t.ex. portöppnare, får inte installeras utan styrelsens tillstånd.
  • Garageportar skall alltid hållas låsta när ingen vistas i garaget. Respektive garageinnehavare ansvarar för att lås och beslag på garageportarna fungerar, t ex genom att regelbundet smörja dem. 
  • Trasiga lampor inne i garaget byts av garageinnehavarna.
  • Vid varje garageplats finns ett jordat vägguttag, som får belastas med högst 2300 W. Samfällighetsföreningen ansvarar för anläggningen fram till och med detta fasta uttag. Garageinnehavaren ansvarar för den utrustning som kopplas in i anläggningen samt skador, som utrustningen kan orsaka på person och egendom. Elektrisk motor- och kupevärmare får endast anslutas via tidur med högst två timmars inkopplingstid. 
  • Det finns särskilda myndighetskrav/regler för förvaring av brandfarliga vätskor mm i gemensamma garage. Det är den som äger fastigheten som är skyldig att se till att myndighetskraven efterlevs. Eftersom det är samfällighetsföreningen som äger garagelängorna är det föreningens ansvar att se till att ingen förvarning av brandfarliga vätskor mm förvaras i garagen. Du som garageinnehavare är skyldig att följa de myndighetskrav som finns och samfällighetsföreningens instruktioner rörande det. 
  • Som grundregel får man i ett gemensamhetsgarage endast förvara bensin om den förvaras i en reservdunk i bilen. Det är inte tillåtet att förvara sprayburkar och/eller gasol i ett gemensamhetsgarage. 
  • Spänningsförande elkablar som ansluts i garage och tillfälligt dras utanför garage får inte lämnas utan uppsikt.
  • Det är inte tillåtet att ladda elbilar från vägguttaget i garaget. Vid laddning av elbil måste en laddare avsedd för elbil installeras av en behörig elektriker på. Detta sker på garageinnehavarens bekostnad. Styrelsen måste kontaktas innan installation.
  • Bensindrivna motorvärmare får inte användas i garagen.
  • Svetsning får inte utföras i garagen.

 

» Information – bygglov- och markregler mm
» Information – gällande p-regler

Brandfarliga vätskor i hemmet? Läs mer om säkert förvar.

» Hem och fritidsmiljö
» Gasol i hemmet

Frågor och Svar

Om du bor i hus utan garage, ställer du soptunnan på vändplanen. Har du eget garage ställer du den på din egen uppfart. Tömning sker måndag varannan vecka.

När du ska sätta upp ett staket på din tomt måste du kolla vilka bygglovsregler som gäller. På kommunens hemsida kan du läsa vad som gäller för t ex staket.

Du ska alltid kolla vilka bygglovsregler som gäller innan du bygger något på din tomt. Tänk också på att prata med dina grannar i många fall måste man få ett godkännande från sina grannar.

På kommunens hemsida finns de regler som gäller. Länk

Ditt längombud har koden som du får för att hämta gräsklippare eller annat från förrådet.

På framsidan av huset går din tomt fram till vägen om du bor i ett hus med garage, och övriga har en liten remsa mellan tomt och vägen som är samfälld mark, som sköts av fastighetsägaren.

På sidan och baksidan varierar det, men några meter ut från huset, sen är det samfälld mark som många av fastighetsägarna sköter om som sin egen tomt.

För att få koll för just din tomt finns det en ganska bra bild över tomterna på lantmäteriets hemsida 
Länk

Under rubriken längor/längombud finns det en karta och vilken fastighet som är längombud under året.

Samfälligheten sköter alla träd på samfälld mark, och har en underhållsplan för detta. Generellt så ska det finnas träd och dungar i området i ungefär den omfattning som vi har idag.  Skogen och träden i området behöver vi ibland beskära och förnya, vilket görs enligt vår underhållsplan.

Om du vill föregå vårt planerade underhåll eller har önskemål om enskilda träd, tar du kontakt med dina grannar och får ett skriftligt ok från dessa och delger sen styrelsen dina önskemål.

Ansvarig i styrelsen kommer efter det tillsammans med vår arborist att avgöra om det är lämpligt att ta ner eller beskära önskade träd. Om vi anser att trädet kan tas ner men inte ligger i vår kommande underhållsplan får den som önskar nedtaget betala vår arborist för arbetet och bortforsling enligt överenskommet pris med denna. Arbete på samfälld mark utförs alltid av den arborist vi i samfälligheten har avtal med.

Ja, alla viktiga bilagor som vanligtvis hade lämnats ut tillsammans med fakturan, som t.ex meddelande vid hög förbrukning, kommer ändå att lämnas ut i din brevlåda.